EUROPEAN COURT OF HUMAN RIGHTS
COUR EUROPEENNE DES DROITS DE LHOMME

SECOND SECTION

Application no. 27930/05
by LIETUVOS NACIONALINIS RADUAS IR TELEVIZIJA and
TAPINAS IR PARTNERIAI
against Lithuania

The European Court of Human Rights (Second Seciion), sitiing on
6 July 2010 as a Chamber composed of:
Francoise Tulkens, President,
[reneu Cabral Barreto,
Danuté Jociene,
Andras Sajo,
Nona Tsotsoria,
Is1l Karakas,
Kristina Pardalos, judges,
and Stanley Naismith, Section Registrar,
Having regard to the above application lodged on 25 July 2005,
Having regard to the observations submitted by the respondent
Government and the observations in reply submitted by the applicants,
Having deliberated, decides as follows:

THE FACTS

The applicants, Lietuvos Nacionalinis  Radijas ir  Televizija
(the Lithuanian National Radio and Television Broadcasting Company; “the
first applicant™) and Tapinas ir Partneriai (a company of journalists; “the
second applicant”) are Lithuanian legal entities. They were represented



LIETUVOS NACIONALINIS RADIAS IR TELEVIZHA
AND TAPINAS AND CO LTD. v. LITHUANIA DECISION

)

before the Court by Mr P.Docka, a lawyer practising in Vilnius. The
Lithuanian Government were represenied by their Agent, Ms Elvyra
Baltutyte.

A. The circumstances of the case

The facts of the case, as submitted by the parties, may be summarised as
follows.

On 9 June 2003 the first applicant placed on its Internet site notice of a
forthcoming television (“TV™) broadcast entitled “Money generation”. This
programme had been produced by the second applicant. The notice stated
that the broadcast would reveal that “an influential official and a well-
known person openly asks for a bribe in return for his help in settling the
oambling organisers’ problems. Who is he? The answer will be given

TY broadcast "“Money gene 0’’’

€

on 10 June, Tuesday, 9 p.m. in the 3
Having read this announcement, 5.J., 2 member of the 5t

that the broadcast be deferred until certain information had be
analysed. He stated that the programme would damage hi
dignity because it was defamatory. Nevertheless, the first applicant went
ahead with the following broadcast:

A. Tapinas (the announcer and one of the journalists at the company Tapinas ir
Partneriai): It’s “Money generation” on the air. If you follow public life in Lithuania
at least a little, you might already know what we are showing you today.

(Vignette of the broadcast " Money Generation " is being shown)

A. Tapinas (the announcer): (Announcement of the broadcast — views of a casino are
being shown) A dazzling casino and thousands of naive people expecting to get rich in
a moment. Big money, very big money — it lures.

(Recording taken by a secret camera is being shown)

Voice no 1: If you want... I don’t like these things, you know...
Voice no 2: I understand.

Voice no. 1: ... have been working for half a year sofarand ... .
Voice no. 2: 1 understand.

Voice no. |: I know how it’s done.

Voice no. 2: Ok. Everybody, we live, still it will be needed in the future. In case 1
legalise paths will still cross, and this is... Well... My situation in Klaipéda is normal,
why, well, this...

A. Tapinas (the announcer): (4dnnouncement of the broadcast is continued — views of
a casino are being shown) “*An influential official and a well-known person openly
asks for a bribe in return for his help in settling the gambling organisers’ problems.
However, he does not know that he is being filmed”.

(Vignette of the broadcast “Money Generation” is being shown)



LIETUVOS NACIONALINIS RADIAS IR TELEVIZUA 3
AND TAPINAS AND CO LTD. v, LITHUANIA DECISION

A. Tapinas (the announcer): This will, however, be shown later in the broadcast.
(The recording is uborted)

The programme included a report, which was filmed with a hidden
camera, of a conversation between S5.J. and a businessman, showing the
surname of S.J. in subtitles.

After the transmission, the second applicant gave the video material to
the Special Investigation Service (Specialiyjy tyrimy iarnyba), which is the
responsible authority in the fight against corruption in Lithuania. Having
analysed the submitted material the latter reported that the video included a
conversation between S.J., who was a member of the Gaming Control
Commission, and the director of a private company, about the gambling
business. During that conversation, the businessman had asked S.J. for help
several times, without specifying the nature o such help, or any
remuneration for it. During the same conversation,

N

.i
(;i
(O

S T | 1 3k il haimeogrniarn ey [ Ip
methods by which the businessman pursued his business. He

J. commented on the

(=% Vil

commenied on certain decisions and actions of the State authorities. The
Special Investigation Service concluded that no objective and
unquestionable data about any corruption-related criminal activity was
disclosed by the video. Therefore, there was no factual basis on which to
start a pre-trial investigation into 5.J."s activities.

The recording was also examined by the Chief Official Ethics
Commission (Vyriausioji tarnybinés etikos komisija), which found that 5.J.
had not violated the applicable legislation. However, the Commission noted
that, having unofficially consulted a person who was engaged in illegal
gambling without informing the State Gaming Conirol Commission, S.J.
had behaved improperly.

On 5 August 2003 S.J. asked the first applicant to correct the statement in
a future broadcast and to compensate him for non-pecuniary damage, but
the first applicant did not comply with this request.

On an unknown date S.J. suspended his duties and took unpaid leave.
Subsequently, he brought a civil action for defamation before the Vilnius
Regional Court against the first applicant. The second applicant joined the
proceedings as a third party. ‘

In its response to the lawsuit, the first applicant argued that the
information, which according to S.J. was unirue, was made public for the
first time on 9 June 2003 at 6.45 p.m. in another television channel’s news
broadcast. In addition, the information had previously been published by the
daily newspapers Lietuvos Ryfas and Respublika. The first applicant stated
that the authors of the television programme were honest, and that their
main concern had been to inform society about potentially illegal actions by
a public figure. The information in its Internet announcement represented
the journalist’s opinion on the facts and a subjective evaluation of the
events. The facts were ambiguous; therefore the first applicant had the right
to interpret them. S.J. was a public figure; this allowed a critical opinion to



4 LIETUVOS NACIONALINIS RADUAS IR TELEVIZIIA
AND TAPINAS AND CO LTD. v. LITHUANIA DECISION

be expressed about him. Consequently S.J. should have been more tolerant
when reacting to criticism.

On 7 May 2004 the Vilnius Regional Court ruled in favour of 8.J. The
court noted at the outset that the information which formed the basis of the
lawsuit had been published by the aforementioned newspapers after the first
applicant had already placed its announcement on the Internet. Moreover,
the first applicant failed to submit a recording of the above-mentioned other
television channel’s news broadcast. Therefore, the Vilnius Regional Court
found that the first applicant was precluded from relying on Article 55 § 1.3
of the Law on the Provision of Information to the Public (see Relevant
domestic law part below).

Having considered the merits of the case, the Vilnius Regional Court
noted that, pursuant fo Article 2.24 § 1 of the Civil Code, the data which
had been made public was o be presumed 1o be erroneous unless the
publisher proved the opposite. Given that the first applic

&
prove that the broadcast statement was true, as well as the fact that, in its
i

1t had failed

report, the Special Investigation Service had found no objective and
unquestionable data to prove the suspected corruption, the Vilnius Regional
Court concluded thai the information it had in its possession did not
substaniiate the accusation of alleged bribery. Nonetheless, the court partly
agreed with the first applicant, in so far as the broadcast concerned issues of
general public interest involving the criticable activities of a public official.
The court took note of the conclusion of the Chief Official Ethics
Comrission that S.J. had acted improperly and thai his actions had
damaged society’s trust in the public service. Yet the court emphasised that
disseminating untrue information about alleged bribery did not constitute
justified criticism of S.J.’s activities.

The Vilnius Regional Court did not agree with the first applicant’s
argument that the announcement of the future broadcast, and the broadcast
itself, expressed an opinion to which the criterion of truth did not apply.
According to the national court, the main point, that the State official had
met a representative of an illegal business, was clear. The official’s
behaviour was indeed unethical, but at no point during the conversation did
S J. ask for a bribe. Consequently, the first applicant could have interpreted
the content of this meeting and the conversation negatively, but without any
allegation of bribery. The court, whilst acknowledging that some of the
applicants’ statements expressed an opinion, nevertheless noted that the
categorical interpretation of the main point as a clear request for a bribe
amounted to new information which did not correspond to reality.
According to the court, this publicly disseminated statement about a
proposed bribe could only be understood by the public as an allegation that
a crime had been committed by S.J.

The Vilnius Regional Court also took into account the fact that, after the
announcement of the broadcast, S.J. had requested the first applicant not to



o

LIETUVOS NACIONALINIS RADUAS IR TELEVIZIA
AND TAPINAS AND CO LTD. V. LITHUANIA DECISION

show the programme until the journalists” information had been scrutinised.
Despite this request, the first applicant had gone ahead with the
transmission. In the opinion of the court, the first applicant had not acted
honestly, as it had not taken all reasonable measures to evaluate S5.J.’s
actions based on correct and verified information.

The Vilnius Regional Court found that, by making the statement that “an
influential official and a well-known person openly asks for a bribe in return
for his help in settling the gambling organisers’ problems” both in the notice
of the forthcoming “Money generation” broadcast and at the beginning of
that broadcast, the first applicant had damaged S.J.'s reputation, and ordered
it to correct that statement publicly. The court also ordered the first
applicant to pay S.J. 1,000 Lithuanian litai (LTL) (approximately 290 euros
(EUR)) in compensation for non-pecuniary damage and LTL 1,150
(approximately EUR 333} in litigation costs. The court rej i

s Aarmase W . Hoaged
Y C age, WhICH 5., 10 autgliby

unsubstantiated S.J.°s claim for pecun
sustained due to the need to take unpaid leave.

5.1, appealed, claiming that the award for non-pecuniary damage was 00
low. The second applicani appealed, claiming, infer alia, that the
information contained in the broadcast was an opinion and not news and,
therefore, the criterion of truth did not apply to it. Unlike the defence’s
response to the lawsuit, the second applicant no longer argued that the
siatement about S.J.’s corrupt behaviour had been made public by other
mass media before the ‘Money generation’ programme was aired. Lastly,
the second applicant maintained that the first-instance court had made too
high an award for the litigation costs o be paid by the first applicant.

The first applicant did not appeal.

By a decision of 22 November 2004, the Court of Appeal dismissed the
appeal of the second applicant, upheld the decision of the Vilnius Regional
Court and, in addition, awarded S.J. LTL 4,091 (approximately EUR 1,185)
in compensation for pecuniary damage to S.J.

On 17 February 2005 the first and second applicants lodged a joint
appeal on points of law, relying on Article 2.24 (6) of the Civil Code and
the Court’s judgment in the case of Oberschlick v. Austria (no. 1)
(23 May 1991, Series A no. 204) and arguing, inter alia, that they had acted
honestly in the interests of society and that, in their broadcast, they had
merely expressed their opinion about S.J., who was a public person and for
that reason enjoyed less privacy. Again, the applicants no longer maintained
that information about S.J.’s alleged corruption had been made public
before the ‘“Money generation’ broadcast.

By a ruling of 21 February 2005, the Supreme Court refused to examine
the cassation appeal, on the ground that it did not meet the requirements of
Articles 346 and 347 § 1 (3) of the Code of Civil Procedure.

The next day the applicants lodged a new joint cassation appeal. Again,
they argued that they had acted in good faith and had been punished for



6 LIETUVOS NACIONALINIS RADUAS IR TELEVIZIIA
AND TAPINAS AND CO LTD. v. LITHUANIA DECISION

merely expressing opinions about a public figure. In support of their pleas,
this time the applicants explicitly invoked Article 10 of the Convention.

On 25 February 2005 the Supreme Court, relying on Articles 346 and
347 § 1 (3) of the Code of Civil Procedure, refused to accept the cassation
appeal, finding that the applicants had failed to demonstrate convineingly
that the alleged breaches of procedural and substantive law had an essential
significance for the uniform interpretation and application of the law and
could have caused the adoption of an unlawtul decision.

B. Relevant domestic Jaw

Article 2.24 of the Civil Code regarding the protection of honour and
dignity reads as follows:

“1. A person shall have the right to demand the refutation. in judicial procesdings.

of publicised data which abase his honour and dignity and which are erroneous, as
well as the redress of pecuniary and non-pecuniary damage incurred by the public
announcement of the said data. Data which has been made public shall be
presumed to be erroneous unless the publisher proves the opposite to be irue.

2. Where erronecus data have been publicised in the mass media (press, television,
radio, etc.) the person about whom those data were published shall have the right
to file a correction and demand that the media publish the said correction free of
charge, or make it public in some other way...

4. Where the mass media refuse to publish the correction or to make it public in
some other way ... the [aggrieved] person has the right to apply to a court in
accordance with the procedure established in paragraph 1 of the given Article. The
court shall establish the procedure and the terms of the refutation of the erroneous
data which prejudiced that person’s reputation.

5. The mass media which have publicised erroneous data prejudicing a person’s
reputation shall provide redress for any pecuniary and non-pecuniary damage
incurred by that person only in cases when they knew, or should have known, that
the data were erroneous, including those cases where the data were made public
by their employees or ... anonymously, and the media refuse to name their source.

6. The person who publicly disseminates erroneous data shall be exempted from
civil liability in cases when the publicised data relate to a public person and his
State or public activities and the person who made them public can demonstrate
that his actions were in good faith and intended to introduce the person and his
activities to the public.”

The relevant sections of the Law on the Provision of Information to
the Public read as follows:



LIETUVOS NACIONALINIS RADIAS IR TELEVIZHA 7
AND TAPINAS AND CO LTD. V. LITHUANIA DECISION

Article 45. Refutation of published information

~1. The producers and/or disseminators of public information must correct
published, false information which prejudices the honour and dignity of a physical
person or damages the legitimate interests of a legal person, in particular their
reputation.

2. A request fo correct information shall be submitted to the producer or
disseminator of the publicised information in writing not later than two months after
the publication ... The request shall specify the false information which requires
correction, when and where it was published, and which statements ... are degrading
to the honour and dignity of the person concerned ...

3. After receiving a reasoned request to correct published false information
prejudicing the honour and dignity of a person, the producer or disseminator of that
information must publish the correction free of charge and without commeri, in an
equivalent place, of an equivalent size and in the same form, in the nearest possible
publicaiion, television or cadio broadcast, or in any other media where such
information was published. A subsequent refutation shall not release the producer of
that information from Hability.”

it ienrs Frn cnrenencalion 109
yemption from compensanion 103

=

A sotgrad & &
Arxticle 55,

“1. A producer of public information shall not be liable for the publication of false
information if he indicates his source ... and that the information has been: ...

3) published previously in other mass media, if the information has not been
corrected by the mass media in which it was published. ”

The Code of Civil Procedure, as relevant in this case, provides:

Article 346. Grounds for reviewing in cassation a res judiceia court decision or ruling
«|. Cassation is possible only if the grounds enumerated in this Article exist.
2. The grounds for reviewing a case in cassation are:

1) a violation of the rules of substantive or procedural law, such violation having an
essential significance for the uniform interpretation and application of the law if this
violation could have caused an unlawful ruling or decision to be adopted;

2) if in its decision or ruling which has been appealed against the court has deviated
from the practice in the application and interpretation of the law, as formulated by the
Supreme Court of Lithuania;

3) if the Supreme Court’s practice in respect of the disputed issue is not uniform.”

Article 347. The content of the cassation appeal
1. The cassation appeal ... shall contain: ...

3. Extensive legal arguments, which confirm the existence of grounds of cassation,
as enumerated in Article 346 of the Code ..”

Article 350 § 2 (3, 4) of the Code of Civil Procedure provides that the
Supreme Court shall refuse to accept a cassation appeal if it does not meet
the requirements of Articles 346 and 347 thereof. If the cassation appeal has



8 LIETUVOS NACIONALINIS RADUAS IR TELEVIZUA
AND TAPINAS AND CO LTD. v. LITHUANIA DECISION

been rejected for the above reason, a party to the proceedings can rectify the
shortcomings and submit a new cassation appeal (Article 350 8§ 5).

Article 225 of the Criminal Code, which creates criminal liability for
bribery, stipulates that a civil servant who, in favour of others, directly or
indirectly demanded or provoked the giving of a bribe for a specific legal
act or omission, is to be punished by the deprivation of the right to hold a
specific position or engage in certain activity, or by imprisonment of up to
three years.

COMPLAINT

Relying on Arfic
the national courts |

and opinions.

THE LAW

The applicants complained that the domestic courts infringed their right
to freedom of expression enshrined in Article 10 of the Convention, which
reads, in so far as relevant, as follows:

1, Everyone has the right to freedom of expression. This right shall include

freedom to hold opinions and to receive and impart information and ideas without
interference by public authority and regardless of frontiers. ...

2. The exercise of these freedoms, since it carries with it duties and responsibilities,
may be subject to such formalities, conditions, restrictions or penalties as are
prescribed by law and are necessary in a democratic society ... for the protection of
the reputation or rights of others

A. The parties’ submissions

1. The Government

The Government argued at the outset that the applicants had failed to
exhaust domestic remedies. In particular, the first applicant had not
appealed against the Vilnius Regional Court’s decision of 7 May 2004.
What is more, although both applicants submitted two joint cassation
appeals, the Supreme Court refused to examine them.

Alternatively, whilst acknowledging that the decisions of the Lithuanian
courts constituted an interference with the applicants’ freedom of
expression, the Government submitted that that interference had been
justified under Article 10 § 2 of the Convention. It had its basis in



LIETUVOS NACIONALINIS RADUAS IR TELEVIZUIA 9
AND TAPINAS AND CO LTD. v, LITHUANIA DECISION

Article 2.24 of the Civil Code. Moreover, it served a legitimate aim, given
that the domestic courts, whilst expressly acknowledging the applicants’
right to impart information of public interest, also recognised the right of
S J. to have his honour and dignity protected. As a result, in their decisions
the courts carefully balanced these conflicting interests. Moreover, in view
of the journalists’ serious accusations of bribery, which is a criminal offence
under Lithuanian law, the interference with the applicants’ right to freedom
of expression was necessary. The Government noted that the domestic
courts. the Special Investigation Service and the Chief Official Ethics
Commission had found nothing to corroborate the allegation of 5.J.°s
culpability. Consequently, those courts were correct to conclude that, due to
its gravity, the allegation was a factual statement and therefore susceptible
to proof. Since the applicants failed to provide any such proof, the courts
were entitled to order sanctions, which moreover were civil and not

vernment noted that by

s o S ot e oot amelicar | o1y
excessive, against the first applicant. Lastly

refusing to verify the fa

tual allegation, even though urged to do so by 5.
the journalists failed to act in pood faith. From the foregoing, the
Government concluded that the application should be dismissed as being

manifestly ill-founded.

2. The applicanis

As to the exhaustion of domestic remedies, the applicants submitied that
their case was distinguishable from that of Lenkauskiene v. Lithuania,
((dec.) no. 6788/02, 20 May 2008), since both of them had submitted
cassation appeals which raised many questions of law. For the applicants,
the decisions of the Supreme Court to reject the cassation appeals were very
formal and did not indicate any specific reasons for the refusal.

On the merits of their complaints, the applicants argued that the
interference with their freedom of expression was in breach of Article 10 of
the Convention because they, as the representatives of the media, acted in
the interests of society, striving to provide television audiences with
accurate and impartial information about a State official. The decisions of
the Lithuanian courts amounted to censorship with the aim of prohibiting
broadcasts criticising State officials. The courts did not make a distinction
between opinion and news; the facts on which the journalists had relied, as
well as their good faith, have not been contested.

The applicants also claimed that the national courts overlooked the fact
that the limits of permissible criticism with regard to persons acting in the
public domain are wider, as they inevitably lay themselves open to
journalists” attention and criticism. In the applicants” view, they had been
unjustitiably required to prove the truthfulness of mere opinions.

Lastly, the applicants argued that this interference with their freedom of
thought and expression did not have any legitimate aim and was not
necessary in a democratic society.



10 LIETUVOS NACIONALINIS RADIAS IR TELEVIZIA
AND TAPINAS AND CO LTD. v. LITHUANIA DECISION

B. The Court’s assessment

The Court notes the Government’s argument that the first applicant, tor
reasons of its own, chose not to appeal against the Vilnius Regional Court’s
decision. However, the Court observes that the appeal was lodged by the
second applicant. Arguing the breach of its right to freedom of expression in
the appeal, the second applicant was defending not only its interests but also
those of the first applicant. What is more, the appeal contained arguments
which were purely for the benefit of the first applicant, given that the second
applicant maintained that the first-instance court had improperly assessed
the amount of the litigation costs to be paid by the first applicant. The Court
also observes that the first and second applicanis lodged two joint cassation
appeals.

The Court notes that the Supreme Court vefused to accept the applicants’

joint cassation appeals for examination, reasoning that they contain

grounds for cassation. It is clear that it is solely for the Supren
decide questions of domestic law, particularly whether the case was
important for the uniform interpretation of Lithuanian law. What matters for
the Court is whether in those cassation appeals the applicants, “at least in
substance and in compliance with the formal requirements and time-limits
laid down in domestic law”, raised the complaints which they subsequently
made to the Strasbourg Court (see fressoz and Roire v. France [GC],
no. 29183/95, § 37, ECHR 1999-1).

Having examined the applicants’ appeals on points of law, the Court
observes, and the Government conceded, that the applicants explicitly relied
on Article 2.24 (6) of the Civil Code, the relevant Lithuanian case-law,
Article 10 of the Convention and the Court’s Oberschlick judgment, arguing
that they should be exempted from liability because they had acted in good
faith and sought to disclose to society information, albeit critical, about a
public figure. The applicants also contended that the language they had used
in the broadcast merely expressed their opinion and was not a statement of
fact. In the light of the above, the Court finds that freedom of expression
was indeed at issue in the proceedings before the Supreme Court and that
the legal arguments made by the applicants to that court included a
complaint connected with Article 10 of the Convention (see, by converse
implication, Lenkauskiene, mentioned above). It follows that the
Government’s objection of a failure to exhaust domestic remedies must be
dismissed.

Turning to the merits of the applicants’ complaint, the Court agrees with
the evaluation by the national courts that there was an interference with the
applicants’ freedom of expression as guaranteed by the first paragraph of
Article 10. The Court reiterates that an interference with Article 10 § 1
rights will infringe the Convention if it does not meet the requirements of

paragraph 2 of that provision. It should therefore be determined whether it



LIETUVOS NACIONALINIS RADUAS IR TELEVIZUA H
AND TAPINAS AND COLTD. V. LITHUANIA DECISION

was “prescribed by law”, whether it pursued one or more of the legitimate
aims set out in that paragraph and whether it was “necessary in a democratic
society” in order to achieve those aims (see Cumpdnd and Mazdre
v. Romania [GC]}, no. 33348/96, § 85, ECHR 2004-X1).

Regarding the question of lawfulness, the Court observes that the
measures complained of were based on Article 2.24 of the Civil Code and
Article 45 of the Law on the Provision of Information to the Public. It is
therefore satistied that they were “prescribed by law”™.

The Court notes that, in view of the serious accusation of bribery made
by the applicants in the notice of the forthcoming “Money generation”
broadeast and at the beginning of that programme, the interference pursued
the legitimate aim of protecting “the reputation or rights of others”, namely
S J.%s honour and good name. The question therefore remains whether the
interference was “necessary in a democratic society.”

The test of “necessity in a democratic society” req ires th
determine whether the “interference” complained of corresponded to
“pressing social need”, whether it was proportionate to the legitimate aim
pursued and whether the reasons siven by the national authorities to justify
it were relevant and sufficient (see Sunday Times v. the United Kingdom
(no. 1), 26 April 1979, § 62, Series A no. 30). The Contracting States have a
certain margin of appreciation in assessing whether such a need exists. This
margin of appreciation is not, however, unlimited, but goes hand in hand
with European supervision by the Court (see Bladet Tromse and Siensaas
v. Norway [GC], no. 21980/93, § 58, ECHR 1999-111, and Cumpdnd and
Mazire, cited above, § 88). Moreover, the Court’s task in exercising its
supervisory function is not fo take the place of the competent domestic
courts but rather to review under Article 10 the decisions they have taken
pursuant to their power of appreciation (see Fressoz and Roire, cited above,
§ 45).

The Court has also emphasised that there is little scope under Article 10
§ 2 of the Convention for restrictions on political speech or on the debate of
questions of public interest (see, mutatis mutandis, Lingens v. Ausiria,
judgment of 8 July 1986, Series A no. 103, p. 26, § 42, and Castells v.
Spain, 23 April 1992, § 43, Series A no. 236). In this context the safeguards
to be afforded to the press are of particular importance. Whilst the press
must not overstep the bounds set, inter alia, in the interests of “the
protection of the reputation or rights of others”, it is nevertheless incumbent
on it to impart information on matters of public interest. Were it otherwise,
the press would be unable to play its vital role of “public watchdog”
(see Observer and Guardian v. the United Kingdom, 26 November 1991,
§ 59, Series A no. 216). Although formulated primarily with regard to the
print media, these principles doubtless also apply to the audiovisual media
(see Jersild v. Denmark, 23 September 1994, § 31, Series A no. 298).




12 LIETUVOS NACIONALINIS RADIJAS IR TELEVIZLIA
AND TAPINAS AND CO LTD. v. LITHUANIA DECISION

The Court reiterates its previous case-law to the effect that, in defamation
proceedings, the conduct of the applicant is significant. On this point, the
Court takes into consideration whether the research undertaken before
making the defamatory statements was adequate to substantiate the
impugned allegations (see Prager and Oberschlick v. Austria, 26 April
1995, § 37, Series A no. 313), whether the allegations were presented in a
reasonably balanced manner and whether the person defamed had an
opportunity to defend himself or herself (see Bergens Tidende and Others v.
Norway, no. 26132/95, §§ 57-58, ECHR 2000-1V).

Applying the above principles to the present case. the Court recapitulates
that, when balancing the conflicting interests of the applicants’ right to
freedom of expression on the one hand, and 8.J."s right io the protection of
his honour on the other, the Lithuanian courts found in favour of S.J. In the
domestic courts’ view, by failing to take all reasonable measures to evaluate
§.1.°s actions, and, quite the opposite, relying on incorrect or uny ified
information, the second applicant had not acted honestly. The national
courts established that the impugned accusation of bribery by the second
applicant, initially made known in the notice of the forthcoming “Money
generation” broadcast, two days before the programime, and subsequently
reiterated at the beginning of that broadcast, was not proved yet grave, and
therefore could not be regarded as a mere inaccuracy or criticism of 5.J."s
actions. Notwithsianding the recognised role of the second applicant as an
anti-corruption watchdog, such a statement about a well-known public
person exceeded the limits of freedom of expression and damaged S.J."s
professional reputation. Relying on the above conclusions, the Lithuanian
courts considered that there were strong enough reasons to issue a sanction.

In order to assess the justification of an impugned statement. a distinction
needs to be made between statements of fact and value judgments. in that,
while the existence of facts can be demonstrated, the truth of value
judgments is not susceptible of proof. The requirement to prove the truth of
a value judgment is generally impossible to fulfil and may infringe freedom
of opinion itself, which is a fundamental part of the right secured by
Article 10 (see, for example, Lingens v. Austria, cited above, § 46 and
Oberschlick, cited above, § 63). '

Having thoroughly examined the materials presented to it, the Court sees
no reason to depart from the domestic courts’ view that the applicants’
statement (“an influential official and a well-known person openly asks for
a bribe...”), which was the central point of the courts’ analysis, was
essentially factual. Such a statement was, for the Court, susceptible of proof,
which the applicants did not offer the domestic courts.

Furthermore, the Court finds that the applicants’ accusation about S.J.
was serious. The Court shares the domestic courts’ view that the applicants’
statement was capable of undermining public confidence in the integrity of
S.J., as a high-ranking public officer accused of corrupt behaviour.




LIETUVOS NACIONALINIS RADUAS IR TELEVIZUA 13
AND TAPINAS AND CO LTD.  v. LITHUANIA DECISION

In assessing the necessity of the interference, it is also important to
examine the way in which the domestic authorities dealt with the case. The
examination of the Lithuanian court decisions reveals that they recognised
that the present case involved a conflict between the right to freedom of
expression and the protection of the honour and reputation of others. Thus,
the courts acknowledged that the broadcast addressed a matter of interest to
society in being kept informed about the behaviour of a public person, a
context in which the applicants’ freedom of expression was subject to less
restriction. However, the national courts noted the bad faith of the first
applicant in not taking all reasonable measures to evaluate S.J.’s actions and
relying on incorrect and unverified information. Having balanced the
relevant considerations, the national courts found no basis for the
applicants’ serious allegations against S.J., given that the applicants could
not provide any information to the domestic couris justifying such

accusations,

Having had an opportunity o examine the materials submitted by the
parties, the Court shares the Lithuanian courts’ view that the applicanis
lacked a sufficient factual basis for the serious allegation that S.J. had
sought a bribe, which is a criminal offence under the Lithuanian law. The
domestic courts were thus entitled to consider that there was a “pressing
social need” to take action against the broadcaster (see, mutaiis muiandis,
Chauvy and Others v. France, no. 64915/01, §§ 70, 76-77, ECHR 2004-VT).

Furthermore, the Court finds the present case distinguishable from other
applications under Article 10 of the Conveniion, involving big awards for
non-pecuniary damages (see, by comparison, Steel and Morris v. the United
Kingdom, no. 68416/01, §§ 96-97, ECHR 2005-I1) or criminal sanctions
against the journalists (see Cumpdnd and Mazdre, ciied above, §§ 111-117).
Again, the Court places emphasis on the fact that, in the present case, the
first applicant was sued before the civil courts and was ordered to correct
the prejudicial statements publicly and to pay LTL 1,000 (approximately
EUR 290) in compensation for non-pecuniary damage, as well as
LTL 4,091 (approximately EUR 1,185) in compensation for pecuniary
damage, plus litigation costs. In the circumstances of the case, the Court
does not find these sanctions excessive.

Having regard to the above, the Court concludes that the domestic
courts’ finding against the applicants and the sanctions imposed were not
disproportionate to the legitimate aim pursued, and that the reasons they
gave to justify those measures were relevant and sufficient, The interference
with the applicants’ exercise of their right to freedom of expression can
therefore reasonably be regarded as having been necessary in a democratic
society for the protection of the interests of the honour and reputation of S.J.



14 LIETUVOS NACIONALINIS RADUAS IR TELEVIZIIA
AND TAPINAS AND CO LTD. v. LITHUANIA DECISION
In these circumstances, the Court concludes that the present case does
not disclose any appearance of a violation of Article 10 of the Convention.
and that it should be rejected, therefore, as being manifestly ill-founded,
pursuant to Article 35§$ 3 and 4.

For these reasons, the Court by a majority

Declares the application inadmissible.

i~
{
i
i
{
i .
i
U g

SN el v {a

Stanley Naismith Frangoise Tulkens
Registrar President



